ÖKOISKOLA
Ökoiskola
Mit jelent az Ökoiskola?
Az “öko” szócska arra utal, hogy az iskola a tevékenységét olyan módon végzi, hogy közben a lehető legnagyobb mértékig megpróbálja tiszteletben tartani az élővilág érdekeit, a megpróbál minél kisebb károsodást okozni a az ökoszisztémának.
A cím azoknak a nevelési-oktatási intézményeknek az elismerését szolgálja, melyek átgondoltan, intézményesítetten, rendszer szerűen foglalkoznak a környezettudatosság, a fenntartható fogyasztás és fejlődés pedagógiájának gyakorlati megvalósításával, a környezeti neveléssel.
Az „Ökoiskola” cím adományozása kapcsolódik az ENSZ „A fenntarthatóságra oktatás” 2005–2014 évtizedének programjához. Az „Ökoiskola” cím pályázati rendszerének kimunkálása az ENSI (Iskolai Környezeti Kezdeményezések) nemzetközi hálózat több évtizedes tapasztalatai alapján történt.
A cím elnyerésének előnyei:
-
- A nemzetközi kritériumokkal összhangban kialakított magyar “Ökoiskola” kritériumrendszer az iskola megkülönböztető minőségjelzője, mely vonzóvá teszi az iskolát a szülők számára, és pozitív külső visszajelzést nyújt az iskola munkájáról a fenntartó számára.
- Az állami kezdeményezésre létrejövő hálózat iskolái nagyobb eséllyel vesznek részt a környezeti nevelési, a fenntarthatóság pedagógiájával kapcsolatos pályázatokon.
- A cím elnyerője az Ökoiskolák Hálózatának tagja lesz, hazai és nemzetközi kapcsolatrendszere bővül, a Hálózat programjai segítik szakmai fejlődését.
- A címet elnyerő iskola tanulói részt vehetnek a Vidékfejlesztési Minisztérium Ökoiskoláknak szervezett környezet- és természetvédelmi tárgyú programjain, rendezvényein, pályázatain.
Fenntarthatóság
A fenntartható a fejlődés: Olyan fejlődés, amely úgy elégíti ki a mai generációk igényeit, hogy közben nem befolyásolja károsan a következő generációk ugyanazon igényei kielégítését.
Képzeljünk el egy olyan jövőt, amelyben mindenki harmóniában él közvetlen környezetével, nem okoz kárt sem lokálisan sem globálisan. Mindennapi élete során igényeit úgy elégíti ki, hogy azzal nem csökkenti az eljövendő generációk ugyanazon igénye kielégítésének esélyét. Ennek megvalósítását segíti az alábbi 13 indikátor:
- A különböző forrásokat hatékonyan használjuk, és a hulladékok mennyiségét a lehető legkisebbre csökkentjük újra használat és újrahasznosítás által.
- A környezetszennyezést olyan mértékre csökkentjük, hogy az már nem káros az élő szervezetekre.
- A természetet védjük, és sokféleségét nagyra értékeljük.
- Amennyire csak lehetséges, a helyi igényeket helyi forrásokból elégítjük ki.
- Mindenkinek lehetősége van elfogadható életkörülmények között élni, elérhető áron közlekedni, tiszta vízhez, megfelelő mennyiségű élelemhez és lakáshoz jutni.
- Mindenkinek lehetősége van számára elfogadható munkához jutni, amelyet egy sokszínű gazdaság biztosít. Egyenlő munkáért lehetőleg egyenlő fizetség jár, és ugyanakkor értékes az önkéntes, egymásért vagy közösségért végzett munka is.
- Az emberek egészségét elsősorban tiszta és nyugodt környezetük biztosítja. Az egészségügyi ellátás feladata megelőzés is, nemcsak a betegség kezelése.
- Miközben az emberek hozzájutnak a szolgáltatásokhoz és a különböző javakhoz, nem okoznak kárt mások és környezetük számára.
- Az emberek félelem nélkül élnek saját közösségükben és nem tartanak a bűnözéstől, a személyes agressziótól, egyenlőtlen versenyhelyzetektől, a nemi és származás szerinti megkülönböztetéstől.
- Mindenki hozzájuthat a különböző információkhoz, tudáshoz, szakmai ismeretekhez annak érdekében, hogy teljes értékű embernek érezze magát az adott társadalomban.
- Valamilyen szinten mindenkinek lehetősége van arra, hogy részt vegyen a döntéshozatalban.
- Mindenkinek lehetősége van művelődésre, pihenésre, szórakozásra.
- Az adott település, amelyben a közösség él, úgynevezett “emberléptékű”, ahol a sokféleséget és változatosságot nagyra értékelik és védik, a szürkeséggel, az egyhangúsággal szemben. A dolgok használati és pénzben kifejezett értékén túl nagyra értékelik azok szépségét és harmóniáját.
Fenntartható fogyasztásnak nevezzük a szolgáltatások és a hozzájuk kapcsolódó termékek olyan módon történő felhasználását, amely megfelel az alapvető szükségleteknek, jobb életminőséget eredményez, de közben minimálisra csökkenti a természeti források és a mérgező anyagok használatát, valamint a hulladék- és szennyező anyagok kibocsátását az adott szolgáltatás illetve termék teljes életciklusa során annak érdekében, hogy a jövő nemzedékek szükségleteit ne veszélyeztessék.
A mi ökoiskolai programunk
Falusi iskola lévén, kiváló környezeti adottságokkal rendelkezünk. A Zalai-dombság szívében erdőkkel, mezőkkel körülvett környezetben élünk.
Célunk, hogy diákok szemléletén alakítsunk, környezet-, és természetszeretetüket formáljuk, megszilárdítsuk.
Ennek érdekében
- Támogatjuk a tanulókat, hogy környezetvédelmi tárgyú pályázati felhívásokra jelentkezzenek, rajzpályázatokon, szaktárgyi versenyeken vegyenek részt.
- Moduláris rendszerben, projektmunka keretében dolgozzuk fel és ünnepeljük meg a Jeles zöld napokat.
- Osztálytermek tisztaságát heti szinten pontozzuk a diákok és a tanárok képviselői által.
- A tanteremben és a folyosókon elhelyezett dekorációs célú tablók tematikáját tudatosan úgy válogatjuk, hogy legyenek közöttük olyanok, amelyek környezetünk védelmére, a természeti értékek óvására nevelnek.
- Iskolánk alsó szintjén a bejárat mellett használtelem gyűjtő van kihelyezve.
- Faliújságunkon külön helyet szentelünk a fenntarthatóságnak, öko-programoknak.
- Tantárgyanként a tananyaghoz környezeti témában kapcsolódó kiselőadásokat, tájékoztatókat tartunk, kutató-, gyűjtőmunkával egészítjük ki.
- Az intézmény folyosóin, tantermeiben egyéb közösségi helyiségeiben “zöld szigeteket” alakítunk ki, növényekkel díszítjük az épületet, amelyeket a tanulók gondoznak.
- Barátunk a természet című túrával egybekötött verseny szervezése minden év tavaszán.
- Tanulmányi kirándulásokat teszünk a környék üzemeibe, pl.: nagykanizsai Netta-Pannónia Hulladéklerakó Kft. telepére.
- Maximálisan ki kell használnunk a belső környezetünk alakítása során valamennyi lehetőséget, hogy tanulóink megismerhessék természeti környezetük értékeit, tanulják meg azok tiszteletét, megóvásának, védelmének szabályait.
- Kihasználunk minden olyan pályázati lehetőséget, mely a fenntarthatóságra, környezeti nevelésre, egészségnevelésre épít.
- Szoros kapcsolatot ápolunk civil szervezetekkel, akik támogatják Ökoiskolai programjainkat, részt vesznek azokon, illetve részt veszünk az általunk szervezett programokon.
- Részt veszünk a település környezetvédelmi programjain.
- Minden évben bekapcsolódunk a Fenntarthatósági Témahétbe.